محمدرضا قلندرشریف در گفتوگو با خبرنگار تسنیم از مشهد اظهار کرد: ستاد دهه آخر صفر در شهرداری مشهد،هفت کمیته تخصصی شامل حملونقل و ترافیک، خدمات شهری، فرهنگ و هنر، اطلاعرسانی و رسانه، حفاظت و حراست، بازرسی و نظارت و نیز کمیته فرهنگی است که هر کدام دهها وظیفه اجرایی را برعهده دارند.
وی افزود: علاوه بر وظایف ابلاغشده توسط ستاد استانی، شهرداری مشهد بیش از 300 ردیف خدمتی تعریف کرده که از حوزه خدمات شهری تا استقبال از زائر، اسکان موقت، ایجاد فضاهای فرهنگی، بهداشت و درمان سیار و ثابت، و توسعه فعالیتهای داوطلبانه مردمی را شامل میشود.
شهردار مشهد تصریح کرد: در مبادی ورودی شهر، هشت ایستگاه استقبال از زائر فعال شده است که بیش از 40 خدمت مستقیم به زائران ارائه میدهند. همچنین 51 مکان اسکان موقت با ظرفیت حدود 63 هزار و 500 نفر برای میزبانی از زائران در نظر گرفته شده است.
قلندرشریف از راهاندازی پویشهای فرهنگی از جمله «زیارت به نیابت از شهدا» خبر داد و گفت: مشارکت مردمی بخش جدانشدنی خدمات شهرداری در این ایام است.
وی با اشاره به آمادگی کامل حوزه خدمات شهری بیان کرد: در بافت مرکزی و پیرامونی حرم مطهر رضوی، عملیات گسترده نظافت، زیباسازی و توسعه فضای سبز انجام شده و شهر در وضعیت عادی و پاکیزه قرار دارد. تمامی سرویسهای بهداشتی ثابت و سیار تجهیز شدهاند تا پاسخگوی موج جمعیتی این ایام باشند.
شهردار مشهد درباره وضعیت حملونقل شهری نیز گفت: ناوگان اتوبوسرانی متمرکز بر مرکز شهر شده و برای نخستین بار امکان جابهجایی مستقیم زائران از طریق خط یک و دو قطار شهری تا حرم مطهر فراهم شده است. همچنین با بهرهبرداری از خط سوم مترو، دسترسی زائران به اماکن مرکزی شهر تسهیل خواهد شد.
قلندرشریف از کمبود واگنهای قطار شهری به عنوان یکی از چالشهای اساسی یاد کرد و گفت: برای خط یک، تنها 60 دستگاه واگن فعال است در حالی که باید به 120 دستگاه برسد. این مشکل باید با حمایت دولت و وزارت کشور رفع شود.
وی تصریح کرد:در حوزه پارکینگ نیز بیش از 9 هزار و 500 فضای پارک در بافت پیرامون حرم فعالسازی شده و ناوگان تاکسیرانی و ونهای سیار در اطراف حرم به خدمترسانی خواهند پرداخت.
شهردار مشهد در بخش دیگری از سخنان خود به پروژههای نیمهتمام شهری پرداخت و بیان کرد: کلانپروژههای زیربنایی مشهد نیازمند نگاه ملی هستند. توسعه آزادراه مشهد ـ تهران، تکمیل خط ششم مترو و اتصال پروژههای پیرامونی حرم از جمله طرحهایی است که باید با اعتبارات ملی پیش برود.
قلندرشریف همچنین به کمبود ناوگان اتوبوسرانی اشاره کرد و گفت: طبق قانون، شهر مشهد تا پایان سال 1405 باید حدود 2900 دستگاه اتوبوس داشته باشد، در حالی که اکنون کمتر از 1700 دستگاه فعال است. این کمبود جدی موجب فشار بر ناوگان فعلی شده و نیازمند دستور فوری برای تأمین اتوبوسهای جدید است.
وی یکی دیگر از مشکلات جدی را عدم تحویل بخشی از اتوبوسهای خریداریشده دانست و تصریح کرد: شهرداری مشهد سهم خود را در قرارداد با وزارت کشور و ایرانخودرو پرداخت کرده، اما تنها 74 دستگاه تحویل شده است. در حالیکه صدها دستگاه دیگر با وجود پرداخت وجه، همچنان در پارکینگ خودروسازان خاک میخورد و هنوز به دست ما نرسیده است.
شهردار مشهد با ارائه آمار حملونقل شهری گفت: در حال حاضر تنها 15 درصد از سفرهای درونشهری مشهد با اتوبوس، 20 درصد با تاکسی و بیش از 60 درصد با خودروهای شخصی انجام میشود. این در حالی است که طبق قانون باید سهم اتوبوس به 40 درصد و تاکسی به 25 درصد برسد و سهم خودروهای شخصی کاهش یابد. این موضوع نشاندهنده ضرورت حمایت ملی از توسعه حملونقل عمومی مشهد است.
قلندرشریف در پایان با تأکید بر اینکه مشهد متعلق به همه مردم ایران است گفت:هر سال در دهه آخر صفر جمعیت این شهر تا سه برابر افزایش مییابد و مدیریت چنین شرایطی بدون پشتیبانی ملی ممکن نیست.