رشد بیسابقه هشتگ «حضرت مادر» در شبکه ایکس
طبق آمار منتشرشده از داشبوردهای تحلیلی شبکه ایکس، هشتگ #حضرت_مادر از نخستین ساعات شب گذشته با انتشار پیامهای تبریک، متنهای معنوی، تصاویر و ویدئوهای مرتبط با مقام والای بانوی دو عالم، با سرعتی کمسابقه در میان کاربران مسلمان و غیرمسلمان گسترش یافت.
این موضوع موجب شد که در کمتر از چند ساعت، این کلیدواژه در رتبه نخست ترند جهانی قرار بگیرد و کاربران کشورهای مختلف نیز با این موج همراه شوند.

بازتاب جهانی؛ از جهان عرب تا اروپای غربی
مراکز رصد داده فضای مجازی گزارش دادهاند که بیشترین مشارکت در این هشتگ مربوط به کاربران ایرانی، عراقی، لبنانی و کشورهای حوزه خلیج فارس بوده است؛ اما نکته قابل توجه، پیوستن کاربران کشورهای اروپایی و حتی برخی اینفلوئنسرهای مشهور غیرمسلمان بود که درباره جایگاه مادر در فرهنگ اسلامی نوشتند.
«#حضرت_مادر یک پیام جهانی شد؛ پیامی درباره عشق، احترام، مهربانی و مقام مادری که مرز نمیشناسد.»
مقام مادر در نگاه کاربران
بسیاری از کاربران در پیامهای خود، تولد حضرت زهرا(س) را نماد مادرانگی، مهر و انسانیت دانسته و از این روز برای تجلیل از مادران خود بهره بردند. دهها هزار عکس و ویدئو با مضمون تقدیر از مادران ایرانی در شبکه ایکس منتشر شد.
در بخشی از پیامهای مردمی آمده بود:
«روز مادر در فرهنگ ما فقط یک مناسبت نیست؛ یک یادآوری است که مادر سرچشمه زندگی است.»
بازتاب رسانهای و واکنش چهرهها
برخی چهرههای فرهنگی، مذهبی و اجتماعی نیز با انتشار پستهایی در صفحه شخصی خود از جهانیشدن این هشتگ استقبال کردند و آن را نشانهای از گسترش پیام مهربانی و اخلاق فاطمی در فضای جهانی دانستند.
به گفته کارشناسان، تبدیل شدن یک کلیدواژه مذهبی-فرهنگی به ترند نخست جهان، بیانگر اثرگذاری گسترده مناسبتهای دینی ایرانی و اسلامی در جامعه جهانی و پیوند آنها با موجهای احساسی و انسانی است.

