به گزارش ایرنا، دبیر شورای عالی حوزههای علمیه کشور روز پنجشنبه در آیین پایانی این دوره تابستانی گفت: نوآوری نباید چهارچوب فقاهت را تخریب کند، همچنین باید از سنتهای کارآمد در حوزه علمیه صیانت شود.
آیت الله محمدمهدی شب زندهدار ادامه داد: رفع نواقص حوزههای علمیه باید در خودِ حوزهها انجام شود و متکی به جای دیگر نباشد.
وی اظهار کرد: نظام تدریس و تعلم، مباحثه و پیشمباحثه در دهههای اخیر تضعیف شدهاند. استادان حوزههای علمیه باید علاوه بر تدریس، مُهذّب، ژرفنگر و مجتهدپرور باشند.
دبیر شورای عالی حوزههای علمیه کشور با تمجید از برپایی سومین دوره مدرسه تابستانی دارالعلم و تقدیر از تولیت آستان قدس رضوی و مسوولان این مدرسه علمی گفت: برگزاری این مدرسه تابستانی، نمادی از همافزایی نهادهای علمی، در سایه حرم رضوی است.
آیت الله شب زنده دار با تأکید بر نقش مدرسه دارالعلم بهعنوان الگویی برای احیای سنتهای حوزوی، بیان کرد: حوزههای علمیه به عنوان سربازان حفظ آثار انبیای الهی، با صیانت از سنتهای کارآمد و مقابله با انحرافات، بالندهتر از گذشته، در خدمت نظام اسلامی باشند.
سه هزار طلاب نخبه، متقاضی حضور در مدرسه دارالعلم
مدیر حوزه علمیه خراسان هم گفت: تابستان امسال پنج مدرسه تخصصی فقه و اصول، علوم عقلی، منطق و روششناسی، زبانشناسی و ادبیات، قرآن و حدیث با حضور ۵۱ استاد برجسته از قم، تهران و مشهد در دارالعلم برگزار شد.
حجتالاسلام علی خیاط افزود: امسال بیش از سه هزار نفر از طلاب نخبه متقاضی حضور در مدرسه دارالعلم بودند که در نهایت ۸۰۰ نخبه حوزوی شامل ۱۰۰ خواهر و ۷۰۰ برادر با توجه به محدودیت امکانات، برای حضور در این کلاس ها گزینش شدند.
وی با بیان اینکه هم افزایی حوزه و دانشگاه همواره بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مورد تاکید بوده است، بیان کرد: برگزاری باشکوه سومین دوره مدرسه دارالعلم گواهی بر هم افزایی مطلوب این دو نهاد علمی، است.
آیین پایانی سومین دوره مدرسه تابستانی با مشارکت آستان قدس رضوی، حوزه علمیه خراسان و دانشگاه علوم اسلامی رضوی و با حضور آیت الله «احمد مروی»، تولیت آستان قدس رضوی در مدرسه علمیه «دو در» حرم رضوی برگزار شد.